Debatten om 2 takter vs 4 takter

Kampen om herredmmet mellom to hjerneslag og fire takts quads er sannsynlig rase p for alltid, med unntak av ytre faktorer som kan ende denne alderen gamle debatten; det er svrt sannsynlig at kommende lovgivning kan ende produksjon av to-takts motorer, noe som gjr det umulig f en ny to slag quad. S hvis du noen gang vurdert f en totakts quad, klokken tikker.

Les mere p vgd



#atv #atv2takter #atv4takter

Mekanisk forskjellen mellom en totakts og firetakts ligger i hvor ofte tennplugger brann. I en to slag, branner det en gang med hver omdreining av cam, mens en fire takter bare branner pluggene annenhver omdreining av cam. Med alt er likt, vil en totakts har dobbelt s mange combustions som en fire takter, noe som fr den til produsere mye mer energi med samme strrelse motor. Selv om dette kan gjre en totakts hres ut som et opplagt valg, er det flere ulemper til design og egenskapene til to slag ATV motorer.

Den ekstra energi og varme produsert ved en totakts krever at oljen som skal tilsettes til gassen for holde motoren p riktig smurt. Fordi olje er satt i forbrenningskammeret, to takts motorer ryker mye, noe som er rsaken til den forestende forbudet mot dem. En bieffekt av den imponerende kraft som to takts motorer produserer er at den verste enden av motoren m bygges noe ofte, avhengig av hvor hardt motoren er presset. Selv om gjenoppbyggingen er ikke veldig dyrt, m det gjres med jevne mellomrom for unng gjenoppbygge hele motoren.

For mange ryttere konstant vedlikehold er verdt resultatene de fr ut av sine to takts motor, men tilgjengeligheten av denne makten kan vre uoverkommelige for noen ryttere, ride stiler og terreng. For benytte seg av strmmen av en to takts motor, m du holde gassen nr vidpne bo i effektomrdet. Selv om noen modeller er bedre enn andre, noen lager to slag mangler reell makt p den lave eller mellomtone. I hendene p en erfaren rytter, er en totakts en fantastisk maskin, men i visse situasjoner, kan du miste all din makt ved gjre et ndvendig skifte gir eller bremse ned uten et hardt ned skift. Men gjr deres eksplosive kraft to slag i motoren p valget for mange syklistene, spesielt i racing disipliner som krever hyppige hopp og rask akselerasjon ut av svingene, for eksempel Motocross.

Svidt typisk vedlikehold, de fleste fire takts quads krever relativt lite oppmerksomhet. Tennplugger og oljeskift er alltid ndvendig, men du trenger ikke gjenoppbygge motoren p en jevnlig basis. Men mange ryttere klager over de hye kostnadene ved ombygging fire taktsmotorer nr det er ndvendig, men en firetaktsmotor br holde seg lenger enn en totakts hvis den er syklet riktig. Hvis du holder en fire takter hy i hele turtalls hele tiden, er du ber om trbbel. Selv om fire slag ikke har den karakteristiske break-away akselerasjon av en to takts motor, har de tilgang til makten gjennom et strre turtallsomrde, noe som eliminerer behovet for ha gassen bred pen hele tiden. Tilgang til strm i lave og mellomtone gir en mye mer rolig kjreopplevelse, eller muligheten til dykke inn i dyp gjrme og kommer ut p andre siden. Fordi en fire takter har makt p den lave enden, har det en mye lettere tid frigjre seg fra dyp gjrme, mens en to strk er vanligvis dmt hvis det kommer til en stopp i gjrme. Fire slag, i mange tilfeller, har en hyere toppfart enn to slag, men vil ta mye lengre tid komme til sin toppfart. Fire slag har bedret seg mye i lpet av rene, med noen mange dominerende racing quads blir drevet av fire takts motorer. Men Honda 250R, en klassisk to-takts quad, er fortsatt ta pallplasser i lpet av ti r etter at det startet produksjon.

For det meste, to takts motorer er bedre egnet for lette sportsfirehjulinger og fire slag, som produserer det meste av sin makt p den lave enden, er mer egnet for tyngre quads laget for gjrme, steiner og arbeidsprogrammer. Debatten mellom to hjerneslag og fire takts motorer er ikke sannsynlig ende snart, men produksjonen av to takts motorer kan. Hvis du foretrekker hy hastighet, luftbrne, adrenalin tung ridning, og du ikke har noe imot tilbringe litt tid snu en skiftenkkel, kan det vre lurt f hnden p en totakts quad mens du fremdeles

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

prinsessedraum

prinsessedraum

28, Agdenes

bood i norge noen r . er 27 .drmmer om bli prinseese i i en film jeg skal lage vist jeg vinner viking lotto . her er min nb.gravatar.com/karajessy

Kategorier

Arkiv

hits