Debatten om 2 takter vs 4 takter

Kampen om herredømmet mellom to hjerneslag og fire takts quads er sannsynlig å rase på for alltid, med unntak av ytre faktorer som kan ende denne alderen gamle debatten; det er svært sannsynlig at kommende lovgivning kan ende produksjon av to-takts motorer, noe som gjør det umulig å få en ny to slag quad. Så hvis du noen gang vurdert å få en totakts quad, klokken tikker.

Les mere på vgd



#atv #atv2takter #atv4takter

Mekanisk forskjellen mellom en totakts og firetakts ligger i hvor ofte tennplugger brann. I en to slag, branner det en gang med hver omdreining av cam, mens en fire takter bare branner pluggene annenhver omdreining av cam. Med alt er likt, vil en totakts har dobbelt så mange combustions som en fire takter, noe som får den til å produsere mye mer energi med samme størrelse motor. Selv om dette kan gjøre en totakts høres ut som et opplagt valg, er det flere ulemper til design og egenskapene til to slag ATV motorer.

Den ekstra energi og varme produsert ved en totakts krever at oljen som skal tilsettes til gassen for å holde motoren på riktig smurt. Fordi olje er satt i forbrenningskammeret, to takts motorer røyker mye, noe som er årsaken til den forestående forbudet mot dem. En bieffekt av den imponerende kraft som to takts motorer produserer er at den øverste enden av motoren må bygges noe ofte, avhengig av hvor hardt motoren er presset. Selv om gjenoppbyggingen er ikke veldig dyrt, må det gjøres med jevne mellomrom for å unngå å gjenoppbygge hele motoren.

For mange ryttere konstant vedlikehold er verdt resultatene de får ut av sine to takts motor, men tilgjengeligheten av denne makten kan være uoverkommelige for noen ryttere, ride stiler og terreng. For å benytte seg av strømmen av en to takts motor, må du holde gassen nær vidåpne å bo i effektområdet. Selv om noen modeller er bedre enn andre, noen lager to slag mangler reell makt på den lave eller mellomtone. I hendene på en erfaren rytter, er en totakts en fantastisk maskin, men i visse situasjoner, kan du miste all din makt ved å gjøre et nødvendig skifte gir eller bremse ned uten et hardt ned skift. Men gjør deres eksplosive kraft to slag i motoren på valget for mange syklistene, spesielt i racing disipliner som krever hyppige hopp og rask akselerasjon ut av svingene, for eksempel Motocross.

Såvidt typisk vedlikehold, de fleste fire takts quads krever relativt lite oppmerksomhet. Tennplugger og oljeskift er alltid nødvendig, men du trenger ikke å gjenoppbygge motoren på en jevnlig basis. Men mange ryttere klager over de høye kostnadene ved ombygging fire taktsmotorer når det er nødvendig, men en firetaktsmotor bør holde seg lenger enn en totakts hvis den er syklet riktig. Hvis du holder en fire takter høy i hele turtalls hele tiden, er du ber om trøbbel. Selv om fire slag ikke har den karakteristiske break-away akselerasjon av en to takts motor, har de tilgang til makten gjennom et større turtallsområde, noe som eliminerer behovet for å ha gassen bred åpen hele tiden. Tilgang til strøm i lave og mellomtone gir en mye mer rolig kjøreopplevelse, eller muligheten til å dykke inn i dyp gjørme og kommer ut på andre siden. Fordi en fire takter har makt på den lave enden, har det en mye lettere tid å frigjøre seg fra dyp gjørme, mens en to strøk er vanligvis dømt hvis det kommer til en stopp i gjørme. Fire slag, i mange tilfeller, har en høyere toppfart enn to slag, men vil ta mye lengre tid å komme til sin toppfart. Fire slag har bedret seg mye i løpet av årene, med noen mange dominerende racing quads blir drevet av fire takts motorer. Men Honda 250R, en klassisk to-takts quad, er fortsatt ta pallplasser i løpet av ti år etter at det startet produksjon.

For det meste, to takts motorer er bedre egnet for lette sportsfirehjulinger og fire slag, som produserer det meste av sin makt på den lave enden, er mer egnet for tyngre quads laget for gjørme, steiner og arbeidsprogrammer. Debatten mellom to hjerneslag og fire takts motorer er ikke sannsynlig å ende snart, men produksjonen av to takts motorer kan. Hvis du foretrekker høy hastighet, luftbårne, adrenalin tung ridning, og du ikke har noe imot å tilbringe litt tid å snu en skiftenøkkel, kan det være lurt å få hånden på en totakts quad mens du fremdeles

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

prinsessedraum

prinsessedraum

28, Agdenes

bood i norge noen år . er 27 .drømmer om å bli prinseese i i en film jeg skal lage vist jeg vinner viking lotto . her er min nb.gravatar.com/karajessy

Kategorier

Arkiv

hits