Historien om atv

ATV (All Terrain Vehicles) vi vet i dag hadde svært spede begynnelse i de fjellrike oppdrettsregionene i Japan. Gjørmete fjellveier ble vanskelig for bøndene å reise i løpet av våren tiner og var nesten umulig å kjøre over med konvensjonelle biler eller store maskiner. Japanerne, alltid en kultur for å endre og tinker med noe før de kan forbedre det, skapte tre hjul ATV. Denne bilen gjorde underverker for å hjelpe lokale bønder. ATVs var billigere enn de større gården kjøretøy, og det viste seg å være en utmerket liten arbeidshest.

Japanerne stoppet ikke der, skjønt. ATV produsenter tok det et skritt videre og innså at de kunne markedsføre disse ATV til amerikanerne. Amerika hadde ingenting som ATV og den første ATV kom på våre bredder i begynnelsen av 1970-tallet. Honda var forløperen til ATV, og hadde en track record med motorsykkel salg i Amerika, etter å ha introdusert Honda Cub til millioner av amerikanere bare et tiår før. Den vellykkede markedsføring slagord "Du møter de hyggeligste menneskene på en Honda" kom på et tidspunkt da syklister hadde et dårlig rykte, og viste til folk at den gjennomsnittlige Joe kunne nyte motorsport også. Ved 1970-tallet, Honda hadde et rykte for å bygge pålitelige, state of the art maskiner og deres ATV var ikke annerledes. Denne gangen markedsføring ordningen ville være å vise folk hvor spennende rekreasjons ATV ridning kan være.

Over tretti år siden Honda US90 gjorde sin debut og ble kalt ATC90. Merkelig nok, kan den opprinnelige hensikten med ATV har startet i motsatt ende av spekteret fra Japans arbeiderklassen ATV, men til slutt resultatene var de samme. Etter stadig mer populært som en campingbil, ATV ble raskt populært som en fungerende kjøretøy som amerikanerne begynte å innse nøyaktig hvor allsidig denne lille tre hjul kjøretøyet kan være.

ATV viste seg å ha flere fordeler for arbeiderklassen mann. Først og fremst, ATV var billigere å drive enn en traktor eller pickup lastebil og under gasskrisen på 70-tallet som var et stort pluss. ATV var også lettere å manøvrere i trange steder, og kunne reise over praktisk talt alle typer terreng. Det eneste problemet personer syntes var dekkene. Dekkene av tidligere ATVs var lavt trykk og mens dette fungerte fint på gjørme eller sand, dekkene punktert lett når gå over skarpere terreng, som en høstet felt eller skarpe steiner. Totalt sett, ATV fungerte som ingen andre stykke tungt utstyr kunne gjøre. De originale dekkene var ikke repareres heller.

I 1975 ble hubless hjul design ble erstattet med stål huber og et hjul foret med en tøff stoff på innsiden. Mer holdbare plast fendere ble lagt til. Denne gangen har de produsert fendere i lyse farger for bedre synlighet ute i bushen. Som ATV popularitet vokste den japanske ingeniører ikke stoppe sin forskning og utvikling. De hadde en god ting går, og de var fast bestemt på å gjøre det bedre. Deres ingeniører gikk inn i feltet for å se hvordan ATV utføres og begynte å samle data for å hjelpe til med neste runde med modifikasjoner.

Ved 1980-tallet, hadde ATV gått den samme ruten som skitt sykler og motorsykler. ATV ble brukt som et verktøy kjøretøy og for racing. Flere og flere mennesker var å kjøpe ATV for å ha kjørt av veien stier og konkurrerer i løp som ligner på motocross events. Innen 1985 ATV-bruk hadde gått fra kun 30% på 70-tallet til den utrolige 80%. I 1988, Honda har gjort en annen banebrytende sprang med ATV design, introduserte FourTrax 300 og en annen modell kalt FourTrax 300 4 × 4. Frem til dette punktet ATV fortsatt hadde tre hjul, nå Honda lagt til en ekstra hjul og ga ATV fire hjul stasjoner, som ga mer stabilitet og kraft. De har også montert FourTrax med en fire takter ensylindret motor som var luftkjølt og ga den en fem trinns girkasse, automatisk clutch og et vedlikeholdsfritt drivaksel. Honda har også tenkt å gi FourTrax en ekstra lavt gir for transport av spesielt tunge gjenstander så stor som 850 lbs.

I dag, ATV er fullt inngrodd i vår måte å leve på. Du kan finne ATV på dirt sykkel stier, på gårder, på byggeplasser og en rekke andre steder. Nå land over hele verden oppdager det samme amerikanere har; ATV er en morsom og effektiv redskap for å håndtere et bredt spekter av jobber i nesten alle miljøer.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

prinsessedraum

prinsessedraum

28, Agdenes

bood i norge noen år . er 27 .drømmer om å bli prinseese i i en film jeg skal lage vist jeg vinner viking lotto . her er min nb.gravatar.com/karajessy

Kategorier

Arkiv

hits